KOROWÓD W BLUESIE. MANDALA

KOROWÓD W BLUESIE. MANDALA

KOROWÓD W BLUESIE. MANDALA

INSPIRACJA

Inspiracją do powstania tego korowodu stała się potrzeba wprowadzenia założeń teoretyczno-badawczych w proces twórczy. Wyjście poprzez odkrycie potencjałów jakimi dysponują poszczególni tancerze-aktorzy TRUE. To ukazanie zarówno indywidualnych jak i zbiorowych idiomów ruchu i rytmu tancerzy-aktorów składających się na idiochoreografie tego korowodu. W swojej części posiada znamiona wydarzenia performatywnego ponieważ wybrane idiochoreografie, choć opracowywane, omawiane i praktykowane uprzednio laboratoryjnie w znacznej mierze tworzą się na oczach widza-uczestnika. 

FILOZOFIA  MANDALA 

Mandala (sans. मण्डल maṇḍala, koło, łuk). Motyw artystyczny występujący głównie w sztuce buddyzmu, gdzie jego tworzenie, a następnie niszczenie – jako droga transformacji praktykującego, jest uważane za rodzaj medytacji i ma duże znaczenie religijne.  W korowodzie odzwierciedla POSZUKIWANIE  indywidualnego i zbiorowego ruchu i rytmu /idiomu-idiomów. Rysunek mandali,  harmonicznie utworzony przed zainicjowaniem korowodu  zostaje wprowadzony w dynamikę ruchu i rytmu. Powtarzalnie tworzony i niszczony podczas trwania korowodu  zostaje przez tancerzy-aktorów symbolicznie zdestabilizowany swoistym tanecznym rysunkiem. Za każdym razem mandala po idiochoreografii zostaje zniszczona ponownie zostaje odbudowana w uprzednim harmonicznym kształcie symbolizując –  równowagę przyjętego społecznie i kulturowo piękna oraz norm i reguł nim rządzących. Proces podlega powtórzeniu. Korowód w bluesie. Mandala ukazuje prawdę o nas samych – przyjmujących lub odrzucających autentyczność ruchu, rytmu ciała i stanu ducha – nastrojenia się –  poszczególnych tancerzy z różną niepełnosprawnością. To świadectwo wspólnoty. Świadectwo wobec przyjęcia, uznania, akceptacji norm i zasad swoistej kultury lub jej negacji, zaprzeczeniu, odrzuceniu.

STROJE

Zapożyczone z kultury i sztuki (walki) mającej korzenie w dawnej Japonii. Wszystkie trzy elementy składowe słowa „aikidō”: ai (jap. 合) – połączenie, zjednoczenie; ki (jap. 気) – duch, energia (od chińskiego qi);  (jap. 道) – droga, metoda, sposób, nauczanie odzwierciedlają poszukiwanie własnej drogi przez TRUE.  Hakama (jap. 袴) – spodnie, element tradycyjnego stroju japońskiego. Pierwotnie noszona była jedynie przez mężczyzn, lecz w czasach dzisiejszych zakładają ją również kobiety. Hakama ma siedem plis, pięć z przodu i dwie z tyłu. Każda z nich symbolizuje cnotę, którą powinien cechować się budōka: Jin (仁) – dobroć, Gi (義) – sprawiedliwość, Rei (礼) – uprzejmość, Chi (智) – mądrość i inteligencja, Shin (信) – szczerość i uczciwość, Chūgi (忠義) – lojalność, wierność, Meiyo (名誉) – honor – to również symbol otwartości na zradzanie się cnót i wartości, które odnajdywać w sobie mogą zarówno tancerze-aktorzy jak również widzowie-uczestnicy dzięki korowodowi.  Kolorystyka wybrana przez zespół nie posiada ukrytych znaczeń. 

MUZYKA

Blues (tłum. smutek, rozpacz) – gatunek muzyczny oraz forma muzyczna wywodząca się ze społeczności Afroamerykanów z południa USA (tzw. głębokie południe, ang. Deep South). Tematyka bluesa częstokroć skupia się wokół realistycznie ujętych relacji damsko-męskich (miłość, zazdrość, wierność, samotność). Niejednokrotnie poruszane są wątki podróży, pracy zarobkowej, wolności. W bluesowych tekstach obecny jest też krytyczny akcent społeczny, od nierówności rasowej po kwestie polityczne. Główny wątek muzyczny zawarty jest w muzyce z filmu ,,Kolor purpury (ang. The Color Purple)– amerykański film fabularny w reżyserii Stevena Spielberga z roku 1985. Wiele myśli scenarzysty i reżysera Korowodu w Bluesie. Mandala skupia się na tym obrazie.

TRAILER
RZUT OBRAZU Z GÓRY – MULTIMEDIA 

Jednym z założeń scenograficznych reżysera i scenarzysty było uzyskanie rzutu obrazu z góry, tak, by widz-uczestnik mógł dokonywać oglądu aktu idiochoreograficznego równocześnie z różnych perspektyw. 

GRAMOFON ZAŁĄCZANY PRZEZ NIEWIDOME TANCERKI-AKTORKI.

Wątki muzyczne załączane są bezpośrednio przez tancerki-aktorki niewidome. To jeden z istotnych elementów pracy metodycznej Podczas prac nad korowodem tancerki-aktorki niewidome uczyły się samodzielnie nastawiać płytę oraz odszukiwać właściwą ścieżkę na płycie. Jerzy N. Grzegorek opracował tzw. SYSTEM TRZYPALCOWY. Podczas korowodu to równocześnie akt happeningowy. Nie jest wiadomym jak długo trwać będzie odszukiwanie właściwej ścieżki dźwiękowej. 

WIDZ – UCZESTNIK / SCENA  INKLUZYJNO – ANIMACYJNA 

Korowód inicjuje spotkanie – otwierając się na rzeczywistą relację artysty z odbiorcą – widzem, który jednocześnie staje się aktywnym uczestnikiem procesu twórczego tu i teraz – tworzenia tu-o-to. Tu wszystko może się wydarzyć, ulec nieoczekiwanemu przeobrażeniu i zmianie.

FILM: KOROWÓD W BLUESIE. MANDALA
INFORMACJE O SPEKTAKLU

Spektakl bez ograniczenia wieku, sugerowany widzom 12+

Premiera: 19  listopada; 20 listopada i dwa spektakle grudzień 2022. 

Czas trwania: 120 min

Scenariusz i reżyseria: Jerzy N. Grzegorek

Idiochoreografie: Jerzy N. Grzegorek / tancerze-aktorzy 

Animacja światła i dźwięku: 

Scenografia: Jerzy N. Grzegorek

 

MUZYKA:  

Utwory z albumu: „The Color Purple” ℗ 1986 Qwest Records, Inc. under exclusive license to UMG Recordings, Inc. Producer: Quincy Jones Composer  Lyricist: Traditional

„Junk_Bucket_Blues”

„Miss_Celie_s_Blues_Sister”

„It Don_t_Make_Me_No_Never_Mind”

„J.B._King”

„Maybe_God_Is_Tryin_To_Tell_You_Somethin”

„Bus_Pulls_Out”

 oraz: 

„Aint Got No I Got Life”; Nina Simone; Album: oldies and goldies 2

„Blackbird”; Nina Simone; Album: Nina Simone with Strings 

„Kailash II” /”Gurdjieff – De Hartmann Piano Music”; Stefano Scala: Album: Impermanence

„Feeling Good”; Nina Simone: Album: I Put a spell on you 

„Hit the Road Jack;  Ray Charles”; Album: Deluxe: Greatest Hits – Ray Charles  

„Blues Delight Slightly Hung Over”; Blues Delight; Album: Rock Island Line   

 

W SPEKTAKLU WYKORZYSTANO TEKSTY:

Martin Luther King, Jr. : „I Have a Dream” Speech (1963)

 

W SPEKTAKLU WYKORZYSTANO TEKSTY PIOSENEK:

„Miss_Celie_s_Blues_Sister”

„Aint Got No I Got Life”

„It Don_t_Make_Me_No_Never_Mind”.

Dofinansowano z środków stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

SKŁAD  KOROWODU  

Aleksandra Kufera: Niewidoma

Agnieszka Ksiąg: Niewidoma

Danuta Łuszczek: Jedno oko/znaczna krótkowzroczność

Angelika Domańska: wózek, łamliwość kości, deformacja ciała.

Łukasz Baran: Zespół Downa   

Alicja Czarnuszka: Degradacja stożka rogówek

Jerzy N. Grzegorek: uszkodzenie stawu kolanowego

B a c k T o T o p B a c k T o T o p

TEATR RUCHU UMOWNIE EWIDENTNEGO – JERZEGO N. GRZEGORKA W
SZCZECINIE

E-MAIL: jerzygrzegorekpt@gmail.com
Tel: 502690450

FUNDACJA OŚRODEK PRAKTYK TEATRALNO-TANECZNYCH TRUE

KRS 0001034540

NIP 9552572006

REGON 525226210

NUMER KONTA BANKOWEGO:

36 1240 3927 1111 0011 2670 6715

E-MAIL: fundacjatrue@gmail.com

JESTEŚMY NA: PATRONITE.PL

WESPRZYJ NAS I KLIKNIJ W LINK https://patronite.pl/TRUE

Skip to content