KOROWÓD W TĘSKNOCIE. OPÓR

KOROWÓD W TĘSKNOCIE. OPÓR

KOROWÓD W TĘSKNOCIE. OPÓR

INSPIRACJA

Inspiracją ,,Korowodu w tęsknocie. Opórbyła pieśń partyzancka ,,Bella Ciao”. Pieśń ta została podchwycona przez Jerzego N. Grzegorka na kanale YouTube jeszcze przed Premierą ,,Korowodu w Bluesie. Mandala. Melodia o skocznym i wydawałoby się wesołej rytmice ma charakter stawiania OPORU.Bella Ciao” to słowa powitania lub pożegnania.  Wraz z nią reżyser podążył za kolejną piosenką w wykonaniu Marlene Dietrich ,,Sag Mir Wo Die Blumen Sind– Gdzie są kwiaty.  Kwiaty stały się wszechobecne w spektaklu. To zarówno dziesiątki żywych róż i goździków jak również setki suszonych na płatki kwiatów. W dwa miesiące po rozpoczęciu prac nad ,,Korowodem w tęsknocie. Opór nastąpiła „Inwazja Rosji na Ukrainę”. Miesiąc później ,,Bella Ciao” stała się niezwykle symboliczną pieśnią puszczaną często w radiu. 

IDEA  KWIATOWA 

Ideą była partycypacja lokalnych mieszkańców szczecińskich Podjuch. Posiadających ogrody i działki, z których mogliby dostarczać TRUE suszone przez siebie kwiaty.  Dzięki temu biorąc udział w ,,Korowodzie w tęsknocie. Opórmogli doświadczać ich zapachu i szelestu. Żywe kwiaty na każdy z wystawionych spektakli zespół otrzymywał od szczecińskiej hurtowni Kwiaty Świata TUFOWERS. To także kwiaty do suszenia, które reżyser i tancerka-aktorka Danusia Łuszczek suszyli we własnych domach przez lato 2022 r. W  ,,Korowodzie w tęsknocie. Opórkwiaty są motywem przewodnim. Towarzyszą opowieści. Podążają za nią. Są bezpośrednio związane z widzami-uczestnikami/Mieszkańcami miasteczka i tancerzami-aktorami/Partyzantami.

Dziś o poranku gdy się zbudziłam

o piękna, cześć! piękna, cześć! piękna, cześć, cześć, cześć!

Dziś o poranku gdy się zbudziłam,

Spotkałam wroga w kraju mym.

 

Hej partyzancie, weź mnie ze sobą,

o piękna, cześć! piękna, cześć! piękna, cześć, cześć, cześć!

Hej partyzancie, weź mnie ze sobą,

Bo czuję powiew śmierci już.

 

A jeśli umrę, jako partyzant,

o piękna, cześć! piękna, cześć! piękna, cześć, cześć, cześć!

A jeśli umrę, jako partyzant,

Chcę byś pochował godnie mnie.

 

Pogrzeb mnie w górach, tam hen wysoko,

o piękna, cześć! piękna, cześć! piękna, cześć, cześć, cześć!

Pogrzeb mnie w górach, tam hen wysoko

Gdzie piękny kwiat kładzie swój cień.

 

I wszyscy ludzie, co tam przechodzą

o piękna, cześć! piękna, cześć! piękna, cześć, cześć, cześć!

I wszyscy ludzie, co tam przechodzą

Powiedzą: “Jaki piękny kwiat!”

 

Ten kwiat należy do partyzanta,

o piękna, cześć! piękna, cześć! piękna, cześć, cześć, cześć!

Ten kwiat należy do partyzanta,

Co życie swe za wolność dał!”

FILMY
LUSTRO TĘSKNOTY – OPORU 

Lustro i odbicie w nim symbolizuje nasze tęsknoty i stawiany opór. Symbolizuje każdego z nas – indywidualnie i zbiorowo. Możemy w nim dostrzec nasze postawy i zaniechania czynione wobec siebie i innych. To odbicie wizerunków za którymi tęsknimy, tych których utraciliśmy, których chcielibyśmy zobaczyć ponownie. To wizerunki którym stawiamy opór i wizerunki do których się modlimy. 

IDIOCHOREOGRAFIE  

To każda z odrębnych opowieści. Nie należy doszukiwać się w nich konkretnych treści. Są one indywidualne zarówno dla tancerzy-aktorów jak i widzów-uczestników a równocześnie posiadają  charakter zbiorowych odniesień. To hołdy poległym, ludziom poświęcającym się dla innych, tęsknota na tym co przeminęło, co utracone, za tradycjami i wartościami. Opór stawiany przemocy i hegemonii władzy czy religii. 

O spektaklu: 

,,Korowód w tęsknocie. Opór jest o nas, o każdym z osobna i razem wziętych. Traktuje o naszych tęsknotach i stawianym oporze. Tęsknimy przecież za czymś, za kimś, do kogoś, do czegoś. Opór z kolei stawiamy czemuś, komuś. W narracji KOROWODU zarówno tęsknota jak i opór stają się wielowymiarowe i wielopoziomowe wzrastając poprzez akcję żywej scenografii, w tym lustra tęsknoty-oporu oraz bezpośrednie zaangażowanie widza w akcję spektaklu. Widz staje się bezpośrednim uczestnikiem zdarzeń jako mieszkaniec miasteczka. Zna doskonale każdego z partyzantów idących do lasu. Może to ktoś z rodziny, bliskich – przyjaciel. Akcja rozgrywa się – tu – i – teraz. Rozpoczyna się powrotem partyzantów z lasu do swojego miasteczka. Mieszkańcy witają swoich bliskich rzucając im kwiaty.  Początek narracji jest  końcem opowieści a koniec jest początkiem. Akcja przenosi widzów-uczestników/Mieszkańców miasteczka do lasu. Partyzanci trwają tam w oczekiwaniu na konieczność zdarzeń nawiązując do licznych scen z życia.  To pewnego rodzaju retrospekcje, które mogą dotyczyć każdego człowieka i wielu ludzi. Przeradzają się w idiochoreograficzne  narracje ciała i umysłu z udziałem widzów-uczestników oraz barwnej scenografii. Korowód domykający wielość odrębnych opowieści jest równocześnie nowym otwarciem. Partyzanci opuszczają miasteczko idąc do lasu. Mieszkańcy żegnają ich pełni niepokoju i radości zarazem. Wydaje się, że zarówno partyzanci jak i mieszkańcy doskonale wiedzą, że Ci pierwsi raczej nie powrócą. 

INFORMACJE O SPEKTAKLU

 

Spektakl bez ograniczenia wieku, sugerowany widzom 12+

Premiera: 28.11.2022 na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Sytuacje/Relacje/ Stowarzyszenie Teatralne Juvenkracja/ Ponownie w Bydgoszczy na specjalne zaproszenie Pani Prezydent Iwony Waszkiewicz 21.03.2023 w Międzynarodowym Dniu Zespołu Downa na deskach Teatru Polskiego w Bydgoszczy/ Premiera w Szczecinie w „CIELĘTNIKU” na Łasztowni – scena własna – Laboratorium idiomów ruchu i rytmu 13.10.2023 roku.  

Czas trwania: 85 min.

Scenariusz, scenografia, reżyseria: Jerzy N. Grzegorek

Idiochoreografie: Jerzy N. Grzegorek / tancerze-aktorzy 

Opracowanie i animacja dźwięku: Ewelina Grzegorek

                                                                                                                  

MUZYKA:  

Utwór: ,,Bella Ciao: Manu Pilas

Utwór: ,,Non, je ne regrette rien: Édith Piaf

Utwór: ,,Donna, Donna: Joan Baez

Utwór: ,,Je T’aime,…Moi Non : Serge Gainsbourg, Jane Birkin

Utwór: ,,Ne me quitte pas: Jacques Brel

Utwór: ,,Bang Bang

Utwór: ,,Die Antwort weiss ganz allein der Wind: Marlene Dietrich

Utwór: ,,Hatikwa – hymn Izraela

Utwór: Polowanie na wilki  „Охота на волков”: Владимир Высоцкий – Władimir Wysockij

Utwór: ,,Sag mir, wo die Blumen sind: Marlene Dietrich

 

W SPEKTAKLU WYKORZYSTANO TEKSTY PIOSENEK:

 „Donna, Donna”

„Bang Bang”

 „Die Antwort weiss ganz allein der Wind”

„Polowanie na wilki”

Sag mir, wo die Blumen sin”

 

W SPEKTAKLU WYKORZYSTANO TEKSTY:

„Korki kupiłem…” z filmu Marka Piwowskiego pt. ”Korkociąg” 1971 r. – wypowiedź autentyczna osoby uzależnionej od alkoholu. / wykonuje: Janusz Bąk 

„Palce” – autor: Jerzy Norbert Grzegorek / wykonuje: Agnieszka Ksiąg i Jerzy N. Grzegorek

„Je T’aime,…Moi Non” – z modyfikacją tekstu tyt.: „Tańcu ukochany nie opuszczaj mnie” – autor: Jerzy Norbert Grzegorek

„Wysiłek / Spoczynek” – autor: Jerzy Norbert Grzegorek

Spektakl całkowicie sfinansowany ze środków własnych zespołu TRUE – budżety domowe tancerzy-aktorów.

 

ANIMACJA  DŹWIĘKU

Ewelina Grzegorek

 

SKŁAD  KOROWODU  

Agnieszka Ksiąg: Niewidoma

Danuta Łuszczek: Jedno oko/znaczna krótkowzroczność

Carmen Siekierzycka: wózek, nie chodzi 

Łukasz Baran: Zespół Downa   

Alicja Czarnuszka: Degradacja stożka rogówek

Jerzy N. Grzegorek: uszkodzenie stawu kolanowego/proteza kości promieniowej stawu łokciowego.

Karol Pabich: niesłyszący, słabowidzący – dołączył do składu podczas premiery szczecińskiej

B a c k T o T o p B a c k T o T o p

TEATR RUCHU UMOWNIE EWIDENTNEGO – JERZEGO N. GRZEGORKA W
SZCZECINIE

E-MAIL: jerzygrzegorekpt@gmail.com
Tel: 502690450

FUNDACJA OŚRODEK PRAKTYK TEATRALNO-TANECZNYCH TRUE

KRS 0001034540

NIP 9552572006

REGON 525226210

NUMER KONTA BANKOWEGO:

36 1240 3927 1111 0011 2670 6715

E-MAIL: fundacjatrue@gmail.com

JESTEŚMY NA: PATRONITE.PL

WESPRZYJ NAS I KLIKNIJ W LINK https://patronite.pl/TRUE

Skip to content