PARTYCYPACJA W WIEDZY
Wymiana wiedzy ze specjalistami dziedzinowymi: tancerzami, choreografami, animatorami kultury, instruktorami, terapeutami zajęciowymi, choreoterapeutami.
MaSZYNA IDIOSENSORYCZNA / PREZENTACJA
Konferencja Polskiego Forum Choreologicznego RZESZÓW 13–15 WRZEŚNIA 2024
Fundacja Ośrodek Praktyk Teatralno-Tanecznych TRUE będzie miała zaszczyt brać udziału w największej konferencji choreologicznej w Polsce POLSKIEGO FORUM CHOREOLOGICZNEGO, która odbędzie się w Rzeszowie w dniach 13-15 września 2024 r. Miejscem obrad będzie Aula Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Obecność Fundacji TRUE na Konferencji będzie wielopoziomowa i doświadczana przez uczestników od początku do jej zakończenia.
Już w dniu poprzedzającym Konferencję MASZYNA IDIOSENSORYCZNA zostanie zmontowana i przygotowana do prezentacji i badania w działaniu.
W pierwszym dniu obrad swoje wystąpienie dr Jerzy Norbert Grzegorek, twórca MASZYNY IDIOSENSORYCZNEJ zrealizuje swoją część wystąpienia zatytułowanego: „Przestrzeń, czas i ruch w perspektywie tancerza niewidomego. Maszyna Idiosensoryczna – w stronę samodzielności” z asystenturą tancerzy-aktorów niewidomych i słabowidzących Teatru Ruchu Umownie Ewidentnego prezentując bezpośrednio w praktyce funkcje i potencjały urządzenia.
Także w pierwszym dniu obrad odbędzie się w przygotowanej przez FUNDACJĘ TRUE I POLSKIE FORUM CHOREOLOGICZNE części artystycznej specjalna PRAPREMIERA MONODRAMU zatytułowanego: SCENARIUSZ DLA NIEWIDOMEGO LECZ MOŻLIWEGO TANCERZA IDIOSENSORYCZNEGO. PREMIERA odbędzie się w29 listopada na scenie DK krzemień W Szczecinie. Wydarzenie specjalne, przygotowane na Konferencję Polskiego Forum Choreologicznego 2024.
W kolejnych dniach obrad MASZYNA IDIOSENSORYCZNA dostępna będzie dla uczestników Konferencji, którzy będą mogli doświadczać jej zasobów poprzez podejmowanie samodzielnych prób pracy na urządzeniu ze wsparciem edukatorów wspierających metodykę i odpowiadających na rodzące się pytania. Podejmowane zakresy wiedzy i ich konteksty wraz z edukatorami przedstawiamy poniżej.
dr Jerzy Norbert Grzegorek – twórca MASZYNY IDIOSENSORYCZNEJ
podejmowane zakresy wiedzy i ich konteksty: budowa i możliwości rozbudowy, funkcje i potencjały MASZYNY IDIOSENSORYCZNEJ, PRZESTRZEŃ, RUCH I RYTM – idea MASZYNY IDIOSENSORYCZNEJ – ukierunkowanie na samodzielność i rozwój tancerza niewidomego, odkrywanie idiomu ruchu i rytmu osób z niepełnosprawnościami, idiomaty – struktury ruchowo-rytmiczne: rozpoznanie i ocena zakresów ruchu, ocena zdolności kinestetycznego różnicowania ruchu i rytmu (komponenty przestrzenne i jakościowe), możliwości siły i ekspresji (komponenty siłowe) możliwości rytmiczne / prędkość (komponenty czasowe); odkrywanie potencjałów idiomu tanecznego u tancerzy niewidomych i słabowidzących, realizowanie idiomatów tanecznych u tancerzy na wózkach i różnymi niepełnosprawnościami oraz praca rozwojowa przez tancerzy pełnosprawnych / w tym: technika improwizacji kontaktowej, idiochoreografia – praca twórcza tancerzy z niepełnosprawnością w dziedzinie teatru tańca.
mgr Ewelina Grzegorek
podejmowane zakresy wiedzy i ich konteksty: funkcje fizjoterapeutyczne, kinezyterapeutyczne w tańcu i sporcie.
Alicja Czarnuszka, Janusz Bąk, Kacper Kozłowski
Tancerze – aktorzy Teatru Ruchu Umownie Ewidentnego w Szczecinie
podejmowane zakresy wiedzy i ich konteksty:
prezentacja: idiomy, idiomaty – struktury ruchowo-rytmiczne
MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA REHA FOR THE BLIND IN POLAND 2024 oraz wystawa ACCESIBILITY EXPO 2024 w WARSZAWIE
Niesamowite doświadczanie w Warszawie. Fundacja Ośrodek Praktyk Teatralno-Tanecznych TRUE i Teatr Ruchu Umownie Ewidentnego – Jerzy N. Grzegorek na Międzynarodowej Konferencji REHA FOR THE BLIND IN POLAND 2024 i Międzynarodowej Wystawie ACCESSIBILITY EXPO 2024 Fundacja Szansa – Jesteśmy Razem
BADANIE W DZIAŁANIU / TESTY I DOŚWIADCZANIE MASZYNY IDIOSENSORYCZNEJ Z UDZIAŁEM SPECJALISTÓW DZIEDZINOWYCH ZAPROSZONYCH Z CAŁEJ POLSKI
Fundacja Ośrodek Praktyk Teatralno-Tanecznych TRUE zaprosiła (wrzesień, październik 2024) do współpracy specjalistów dziedzinowych z całej Polski. Tancerze, choreografowie, trenerzy, tancerze na wózkach, pedagodzy – badacze tańca, fizjoterapeuci, trenerzy orientacji przestrzennej tworzyć będą LABORATORIUM WSPÓŁDOŚWIADCZANIA. Celem przedsięwzięcia stało się badanie w działaniu i wielopoziomowe testowanie MASZYNY IDIOSENSORYCZNEJ w założonych przez twórcę dra Jerzego N. Grzegorka funkcji i potencjałów urządzenia z bezpośrednim udziałem specjalistów w kooperacji z tancerzami z różnymi niepełnoprawnościami jak i niezależne poszukiwanie przez nich potencjałów metodycznych, twórczych, rehabilitacyjnych i sportowych w odwołaniu do własnego doświadczenia. Wyniki badania pozwolą na rozpoznanie kolejnych, nieodkrytych jeszcze możliwości wykorzystywania urządzenia w tańcu, rehabilitacji i sporcie a także jej udoskonalenie.
KATARZYNA BŁOCH
Katarzyna Błoch tancerka na wózku z Poznania, identyfikuje się jako osoba z
niepełnosprawnością.
Choruje na wrodzoną łamliwość kości i porusza się na wózku inwalidzkim. Ponad 50 razy
łamała sobie kości nóg i przeszła 11 operacji. Jej pasją jest taniec, a wózek jej nie ogranicza.
Razem ze swoim tanecznym partnerem Markiem Zaborowskim, zdobyła ponad 85 medali. W 2019 roku brała udział w Programie Mam Talent na TVN (finalistka 11 edycji programu).
Tańcząc na wózku zdobyła ponad 150 medali i nagród na międzynarodowych
zawodach tanecznych, w tym tytuł mistrza świata. Jej kariera, podejście do
życia i nowych wyzwań, jak również umiejętność przekraczania granic, są świetnym przykładem, że ani wózek, ani brak wzroku, słuchu, czy też inne dysfunkcje nie muszą budować muru pomiędzy osobą z niepełnosprawnością a społeczeństwem. Od 2005 roku
prowadzi regularne szkolenia taneczne, także przygotowuje tańce ślubne dla par – osoba poruszająca się na wózku i osoba pełnosprawna.
W 2022 roku tym roku udało jej się spełnić jedno z marzeń związanych z tańcem – uruchomiła kursy tańca dla osób na wózkach (Ośrodek Rekreacyjno-Sportowy Fair Play na Naramowicach). Od października 2022 roku prowadzi pierwszą formację taneczną na wózkach „Heels on Wheels”.
W czerwcu 2024 r. brała udział jako współprowadząca w projekcie Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca „Taniec i Niepełnosprawność – Przekraczanie Granic 2024”